"Kolozsváron otthon - Debrecenben itthon"
Diószeghy Iván színészi portréja
- Hogyan választotta a színészi pályát?
- Beleszülettem a színészi világba. Szüleim több mint negyven évet töltöttek ezen a pályán. Édesapám alapító tagja volt 1953-ban a nagybányai színháznak. Amikor a társulat 1956-ban Szatmárnémetibe telepedett át, ő is vele ment, és nyugdíjba vonulásáig annak a színháznak volt a művésze. Édesanyám többféle művészi tehetséggel rendelkezett. A tanítóképző elvégzése után képzőművészeti főiskolára járt. Akkor ismerkedett meg édesapámmal, aki átcsábította a Szentgyörgyi István Színművészeti Főiskolára, amelynek ő végzős növendéke volt.
- Ezek szerint művész úr mindkét szülője révén színészgyerek?
- Nem egészen, mert 1953-ban, amikor én már Kolozsváron első évemet éltem, Nagybányán Harag György igazgató vezetésével megnyitotta kapuit a színház. Harag György az egész végzős osztályt oda szerződtette, édesapámat is. Édesanyámra súgóként volt szüksége. A család együtt maradt, de édesanyám nem szerzett színészi diplomát. Egész pályafutása alatt súgó volt.
-A világ legjobb súgója volt - Korcsmáros Jenő művész úr szerint.
- Voltak olyan színészek a társulatban, akik csak anyuval érezték biztonságban magukat a színpadon. Csíki András, Ács Alajos, akik Harag György után igazgatói lettek a színháznak, édesanyámat kérték, hogy ha játszanak, akkor feltétlenül ő legyen a súgó. Ez gyakran megtörtént, hiszen - vezető színészek lévén - rangos szerepekben léptek fel szinte állandóan. A színház ötvenéves évfordulóján Gong-díjat adományoztak anyunak. Tréfásan mondtuk apuval - id. Diószeghy Ivánnal -, hogy jobban ünneplik anyut, akit a közönség nem is látott, mint bennünket, akik színészei voltunk a társulatnak.
- Mintha Kolozsváron még Szatmárnémetinél is jobban otthon volna?
- Egész családunknak kolozsváriak a gyökerei. Szüleim ugyan nem magában a városban, hanem környező településeken születtek, de Kolozsváron járták iskoláikat, ott kötöttek házasságot, ott születtem én. Édesanyámnak a neve is Kolozsvári Olga. Nyaranta oda vittek kisgyerekként nagyszüleimhez, mert ők három-négy hetet turnézással töltöttek. Járta a társulat a Székelyföldet, hiszen a magyar színész ott a magyar nyelv és a kultúra apostola. Kolozsváron alkalmam volt megismerni később az egész erdélyi magyar szellemi elitet. Sütő Andráshoz, Kányádi Sanyi bácsihoz, Páskándi Gézához, Kocsis Istvánhoz, Fodor Sándorhoz ott kerültem először közel. Aztán Szatmárnémetiben játszottuk darabjaikat. Kányádi Sanyi bácsit pedig Marosvásárhelyen főiskolás koromban kísértem író-olvasó találkozókra. Szerette, ha én mondom versei egy részét, mert ő maga is mondta saját verseit. Az a költő, aki nem csupán megírni, hanem elmondani is tudja saját költeményeit. Fodor Sanyi bácsinak gyermekdarabjaiban gyermekként is játszottam.
- Aligha kínálkozott a lelkipásztorín kívül még egy olyan pálya, mint a színészi ott, ahol az a magyar szó és gondolat tolmácsolója.
- Gyermekszerepek eljátszása ellenére édesapám a jogi vagy fogorvosi hivatást ajánlotta, de „elviselte", hogy az ő és édesanyám nyomdokaiba lépek. Miután Marosvásárhelyen sikeresen elvégezetem a Szentgyörgyi István Színművészeti Főiskolát, 1979-től tíz évre két Diószeghy Iván nevű tagja lett a szatmárnémeti Magyar Színháznak. Sokat léptünk fel együtt a színházban és más rendezvényeket, összejöveteleken. Nem mindennapi dolog volt, hogy egyszerre két Diószeghy Iván lépett fel, apa és fia. Feleséget is a múzsák kertjéből választottam. Testnevelő tanár létére a Szatmárnémeti Művelődési Ház magyar színjátszó és tánccsoportját vezette, ahol aztán közösen is tevékenykedtünk.
- Ott rendezett?
- Két darabot állítottam színpadra. Kaffka Margit Az élet útján című monodráma volt az egyik. Jebeleanu: Hirosima mosolya volt a másik. Ez utóbbi rockopera volt, helyesebben mi csináltunk belőle azt. Én átírtam a szöveget, Balogh István tehetséges helybeli együttesvezető zenét komponált hozzá. A főszerepet Gábor József barátom alakította. Akkor még a rockopera a haladó kapitalizmus átkos és rothadt kultúrszemétjeként élt a hivatalos funkcionáriusok tudatában. Azért engedélyezték, mert Hirosimáról és a békéről szólt.
- Mikor és miért települt át?
- 1989 tavaszán költöztünk át nagy nehezen, de legálisan. Szeptember l-jétől szólt az ígéret, hogy a Csokonai Színház szerződtet. Februárban jelentkeztem Seregi László igazgatónál, hogy megérkeztem, vállalok valami munkát szeptemberig, és akkor számítok az általa ígért színházi státusra. O azt mondta, hogy menjek március 1- jétől, mert nem nézné el, hogy akármilyen munkát végezzek színész létemre. Megköszöntem, és 1989. március 1. óta a debreceni Csokonai Színház tagja vagyok, a városban pedig itthon érzem magamat. Amikor Kolozsvárra vagy Szatmárnémetibe látogattunk, akkor azt mondjuk, hogy hazamegyünk, amikor visszajövünk Debrecenbe, akkor meg azt, hogy hazajöttünk.
Csohány János
********************************************************************